AMAB

En virtuell värld som förenklar försäljningsprocessen och sparar tid och pengar

AMAB levererar patientsignalsystem, mediadistribution och säkerhetsanläggningar inom sjukvården. Deras sätt att marknadsföra sig via bland annat mässor har tidigare varit tidskrävande, krävt mycket utrustning och inneburit höga kostnader. Med deras nya virtuella system krävs knappt någon utrustning alls för att demonstrera tjänster, vilket gör att de sparar både tid och pengar.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Att slippa stora mängder utrustning i form av digitala skärmar som begränsade försäljningsprocessen.
  • Göra det enklare för kunder att förstå hur våra tjänster fungerar.
  • Vi vill göra vår försäljning mer kostnadseffektiv.

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

4. Processer

8. Erbjudande & intäktsmodell

Resultatet av digitaliseringen

  • Våra kunder förstår mycket bättre hur våra tjänster fungerar nu.
  • Vi har lättare för att resa runt på mässor och försäljningsmöten eftersom vi inte behöver någon utrustning som tar plats.
  • Våra kunder får en häftig upplevelse på exempelvis mässor och de visar större intresse för tjänsten.

AMAB bytte ut sin stora och opraktiska utrustning som var svår att frakta till att få plats med allt i en väska

AMABs tjänster riktar sig till sjukvården och framförallt sjukhus. De erbjuder ett system som är kopplat till alla digitala skärmar på ett sjukhus istället för att det ska behövas en massa olika system till respektive skräm. Deras tjänster var ofta svåra att visualisera vid exempelvis mässor och krävde mycket utrustning i form av en stor mängd digitala/tv skärmar.

AMAB tog kontakt med Infomagine för att utveckla sin idé om ett virtuellt säljverktyg. Tidigare använde de sig av väldigt mycket utrustning för att demonstrera sina tjänster, vilket blev dyrt och tidskrävande. Det var också svårt att få med sig all utrustning på mässor eftersom det inte fanns nog med yta. Det som Infomagine tog fram utifrån AMABs idéer är ett VR-verktyg, virtuel reality,  där de nu kan visa upp sin produkt i en virtuell värld. Infomagine skapade först en mycket enkel version för att testa idén. På så vis blir det enkelt att vidareutveckla och lägga till funktioner och innehåll allt eftersom det uppstår behov. Första versionen till AMAB var en interaktiv 3D miljö utan VR som sedan har förbättrats och lyfts in i VR för att skapa en mer autentisk upplevelse. Det krävs numer betydligt mindre utrustning för att visa upp tjänsterna, vilket underlättar arbetet med att sälja in dem till kunder.

Fakta

AMAB levererar patientsignalsystem, mediadistribution och säkerhetsanläggningar till sjukvården. De har över 50 års branscherfarenhet och har tagit fasta på att trygghet och säkerhet är de två absolut viktigaste faktorerna för kunderna. Därför fokuserar de på maximal driftsäkerhet och lång livslängd.

Läs mer om företaget

50

AMAB har 50 års erfarenhet av branchen.

Lärdomar från projektet

  • Det är viktigt med transparens gentemot leverantören när man jobbar med nya digitala verktyg.
  • Många är rädda för att digitalisering kostar mycket pengar men det är värt det tack vare den tid du sparar in och kan lägga på annat.
  • Det är viktigt att göra en gedigen plattformskontroll så att systemen fungerar på olika plattformar.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar
Hjälp mig digitalisera!