Andersson buss

Kopplar ihop webbokning med internt bokningssystem

När Kristoffer började arbeta i familjeföretaget Andersson Buss såg han direkt en potential till effektivisering. Med en koppling till det interna bokningssystemet skulle det manuella arbetet vid resebokningar på webben helt kunna undvikas.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Effektivisera med hjälp av digitalisering
  • Undvika manuell hantering
  • Automatisera processer

Vi har jobbat med följande motorer:

2. Strategiarbete

3. Organisation

4. Processer

Resultatet av digitaliseringen

  • Ny webbplats och bokningssystem
  • Mindre manuell hantering
  • Mer tid över till annat

Effektivisering med hjälp av digital teknik

Andersson Buss tog kontakt med webbyrån ohappa i Hudiksvall. De meddelade att de kunde hjälpa företaget att ta fram en ny webbplats, där kundernas bokningar automatiskt fördes in i det interna bokningssystemet. Bussbolaget fick också rådet att på samma gång passa på att möjliggöra kortbetalningar online.

– Ska jag vara ärlig hade jag inte haft en tanke på det där med kortbetalningarna. Men det lät som en väldigt bra idé tyckte jag. Idag får kunderna till exempel inga kvitton på sina betalningar. Om de kunde betala med kort online skulle de få det och dessutom också resegarantin som ingår vid kortbetalning, berättar Kristoffer.

Fakta

Andersson Buss är ett familjeföretag i Nordanstigs kommun med åtta bussar som går inom Sverige och ut i Europa. Företaget erbjuder beställningstrafik för researrangörer, företag och föreningar samt skräddarsydda helhetslösningar enligt kundernas önskemål. Bolaget ägs och drivs av Örjan och Liv Andersson och sedan ett par år tillbaka jobbar även sonen Kristoffer i verksamheten. Bolaget har tre heltidsanställda chaufförer och anlitar också extrachaufförer vid behov.

Läs mer om företaget

?

Ökad omsättning

Lärdomar från projektet

  • Ha ett tydligt syfte med digitaliseringen. Fundera noga igenom vad det är du vill digitalisera och varför du vill göra det. Det ökar chanserna att nå ett bra resultat.
  • Lyssna på dina medarbetare och kunder. Kolla runt med kollegor och kunder om de har några idéer till digitalisering. De som jobbat länge i företaget eller varit trogna kunder vet ofta vilka brister och möjligheter som finns.
  • Var inte rädd att ta hjälp av experter. Även om du har kommit på en bra digitaliseringslösning så är det ändå bra att prata med någon kunnig inom området. Det kanske finns en annan lösning som är ännu bättre och/eller billigare.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar