Resultatet av digitaliseringen
- Vår rapportering är enhetlig.
- Alla kan få samma utbildning oavsett geografisk plats.
- Vi kan låna ut personal till varandra mellan orterna.
- Behovet av hjälp från IT-konsulter har minskat tack vare att vi hanterar allt in-house.
Sköter alla arbetsuppgifter via appen
BBGruppens app är framtagen av deras egna systemleverantörer, utifrån mobilklienten Jeeves ERP. De är en av de första användarna och har varit med och format appen. Via appen når användarna serviceordrar, arbetsmoment, kontaktuppgifter och försäljningsflöde. Teknikerna kan rapportera material, underlag för fakturor och arbetstid. Dessutom kan appen även användas som CRM-system för utesäljare och ger utrymme att bygga på ytterligare delar av affärssystemet vid behov. Eftersom den har ett likadant gränssnitt som affärssystemet är det enkel att använda för den som väl lärt sig detta system.
I samband med att BBGruppen införde sin nya app ville de också förenkla arbetet för sina installationssamordnare och projektledare. För att sköta planeringen och beläggningen har de utrustats med ett grafiskt planeringsverktyg där de via en webbsida med en kalendervy lägger in förändringar i teknikernas arbetsplanering. Webbsidan är integrerad med affärssystemet och appen. Varje gång en förändring rapporteras pushnoteras berörd tekniker via appen i mobilen.