Binderiet

Digital marknadsföring och webbshop ökade försäljningen och kännedomen om varumärket

Binderiet är en blomsterbutik som skapar buketter utefter kundens önskemål, både till vardag och speciella tillställningar. De började jobba med digitala kanaler för att nå ut till en bredare målgrupp och ge kunder möjlighet att handla dygnet runt. Framförallt har de jobbat mycket med sociala medier som marknadsföringsverktyg samt öppnat en webbshop. Tack vare detta har de lyckats nå en ny kundgrupp, samt ökat kännedomen om varumärket och försäljningen.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Att nå ut till en bredare kundkrets.
  • Att inspirera människor genom vackra bilder på produkter.
  • Att öka försäljningen.

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

2. Strategiarbete

6. Data & analys

Resultatet av digitaliseringen

  • Nu når vi en bredare målgrupp.
  • Försäljningen har ökat.
  • Vi har skapat en medvetenhet kring varumärket.
  • Effektivare kundtjänst
  • Statistikverktyget har gett oss mer kunskap om kunderna.

Digitala lösningar breddar målgruppen och skapar ett effektiv beställningsflöde

Binderiet såg ett behov av en blomsterbutik som jobbar mer digitalt och med inspiration. Redan innan butiken öppnat startade de ett Instagram-konto för att skapa nyfikenhet och inspirera kunder med hjälp av vackra bilder. Idag använder de Instagram och Facebook för att inspirera och förmedla erbjudanden. Båda kanalerna används också som kundtjänst.

Eftersom de ville ge kunder möjlighet att handla när det passar dem och inte bara under den fysiska butikens öppettider började de att utveckla en webbshop under början av 2019 med hjälp av Izettle. I webbshopen kan kunden, precis som i butiken, välja storlek på buketten samt lämna önskemål på färger och utseende.

Digitaliseringen har gjort att Binderiet fått fler kunder och ett effektivare beställningsflöde. De har även fått en effektivare kundtjänst då de slipper många telefonsamtal och istället kan svara på frågor via Facebook, Instagram och mejl när de har tid. De har dessutom lockat fler kunder tack vare ett de digitala kanalerna riktar sig till en bred målgrupp.

Binderiet jobbar också med statistik och uppföljning i sina digitala kanaler genom analysverktyg som Google Analytics och Google Adwords. Båda verktygen gör det möjligt att anpassa innehåll efter läsarens behov.

Fakta

Binderiet öppnade den 25 augusti 2016 av Emma Kinell. Det är en lokal blomsterbutik som säljer till både privatpersoner och företag. De skapar buketter och blomsterarrangemang för såväl vardag som fest.

Läs mer om företaget

Lärdomar från projektet

  • När man väl börjat jobba digitalt så är det svårt att gå tillbaka till det analoga.
  • Det är lättare att mäta resultat och statistik när man jobbar digitalt.
  • Det är viktigt att hela tiden förnya sig. Kunderna vill inte se sådant de redan sett.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar