Resultatet av digitaliseringen
- Nu når vi en bredare målgrupp.
- Försäljningen har ökat.
- Vi har skapat en medvetenhet kring varumärket.
- Effektivare kundtjänst
- Statistikverktyget har gett oss mer kunskap om kunderna.
Digitala lösningar breddar målgruppen och skapar ett effektiv beställningsflöde
Binderiet såg ett behov av en blomsterbutik som jobbar mer digitalt och med inspiration. Redan innan butiken öppnat startade de ett Instagram-konto för att skapa nyfikenhet och inspirera kunder med hjälp av vackra bilder. Idag använder de Instagram och Facebook för att inspirera och förmedla erbjudanden. Båda kanalerna används också som kundtjänst.
Eftersom de ville ge kunder möjlighet att handla när det passar dem och inte bara under den fysiska butikens öppettider började de att utveckla en webbshop under början av 2019 med hjälp av Izettle. I webbshopen kan kunden, precis som i butiken, välja storlek på buketten samt lämna önskemål på färger och utseende.
Digitaliseringen har gjort att Binderiet fått fler kunder och ett effektivare beställningsflöde. De har även fått en effektivare kundtjänst då de slipper många telefonsamtal och istället kan svara på frågor via Facebook, Instagram och mejl när de har tid. De har dessutom lockat fler kunder tack vare ett de digitala kanalerna riktar sig till en bred målgrupp.
Binderiet jobbar också med statistik och uppföljning i sina digitala kanaler genom analysverktyg som Google Analytics och Google Adwords. Båda verktygen gör det möjligt att anpassa innehåll efter läsarens behov.