Blue Future

Utbildningsfilmer i verkstad sprider kunskaper smidigare

Blue Future står inför ett generationsskifte och behöver rekrytera många nya medarbetare till sina tre verkstäder i Kristinehamn; Gustavsvik, Höje och Norra Verken. För att underlätta för nyanställda och lärlingar att lära sig verksamheten snabbare har de tagit fram utbildningspaket i form av foton och filmer. Dokumentationen görs med läsplattor, som är kopplade direkt till affärssystemet, ute i verkstäderna. Personalen rapporterar numer också sin arbetstid digitalt vilket underlättar administration och förenklar för dem som utför service på annan ort. Den digitala utbildningen har också gjort det enklare att sprida kunskap ute i landet, vilket underlättar service och support av turbiner.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Vi utför service på äldre propellrar med tillbehör, ofta saknas det ritningar på dem vilket gör att vi måste skapa dokumentationen själva.
  • Vi ville få utbildningsmaterial som alltid är tillgängligt.
  • Vi står inför ett generationsskifte och behöver locka ny arbetskraft till oss.
  • Vi samarbetar tillsammans med Kristinehamns kommun kring en ettårig yrkesutbildning hos oss. Vi vill underlätta för ungdomarna att lära sig vårt hantverk. Utbildar vi ungdomarna på rätt sätt säkerställer vi ny personal för framtiden.

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

2. Strategiarbete

3. Organisation

Resultatet av digitaliseringen

  • Vi har väckt ett intresse hos medarbetarna om hur vi kan använda tekniken med läsplattor och smartphones.
  • De flesta rapporterar sin arbetstid i realtid via mobiltelefon eller läsplatta, och skriver dessutom dagbok över vad de gjort under dagen, vilket gör att vi har bättre koll på verksamheten.
  • Med bättre koll i det vardagliga arbetet kan vi justera det som behöver förändras i projekt istället för att bara skicka en faktura när projektet är avslutat.
  • Vi har lösgjort administrativ tid som vi till exempel kan lägga på personalvård i stället.

Process och lösning

Blue Future sökte inledningsvis innovationscheckar hos Tillväxtverket för att kunna digitalisera det maritima klustret i Västsverige. Så deras digitalisering av verkstaden i Norra Verken, som är en av tre anläggningar inom Blue Future, är en del av ett större projekt. De valde själva ett affärssystem utefter hur verksamheten fungerar på anläggningen. Det först valda systemet skulle visa sig vara helt fel för dem, och de hade modet att bryta det avtalet och ta ett annat system istället. Valet föll på Next, ett webbaserat verktyg som – bland annat via en app i mobiltelefonen – hanterar tidrapportering, affärer från order till leverans och projektuppdateringar. All dokumentation som görs i verkstaden i form av fotografering och filmning hamnar i systemet för daglig användning och lagring. Next är också kopplat till Norra Verkens ekonomisystem Fortnox. All fakturering sker digitalt via Fortnox.

Fakta

Blue Future är en del av Motala Verkstad Group (MVG) och har tre anläggningar i Kristinehamn; Gustavsvik, Höje och Norra Verken. De tillverkar bland annat mekaniska och industriella komponenter och system som exempelvis fartygspropellrar, fartygsaxlar, vattenjetaggregat, rör- och kopplingssystem samt tillhandahåller marin- och vattenkraftservice samt vattenreningslösningar.

Läs mer om företaget

Lärdomar från projektet

  • Vi trodde att det skulle vara enklare att införa ny teknik.
  • Vi började resan med ett affärssystem som inte alls funkade för vår verksamhet. Vi är glada att vi vågade bryta avtalet och byta till ett annat system som passar oss. Då blev nyttan också väldigt tydlig bland personalen eftersom det första systemet inte alls var bra.
  • Digitalisering kostar mycket i tid, energi och pengar. Men det gäller att ha tålamod; hittar man rätt system gagnar det verksamheten i det långa loppet.
  • Det är viktigt med bra benämningar, språk och ton i en digitaliseringsprocess för att få med personalen, i alla åldrar – ordet tidrapportering har mer positiv klang än in- och utstämpling.
  • Ett digitaliseringsprojekt tar aldrig slut, det fortsätter och följer med teknikens utveckling.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar
Hjälp mig digitalisera!