Edeco

Webbshop möjliggör affärer i realtid

Edeco är ett Karlstadsbaserat företag som säljer borrar, fräsar och andra verktyg för samtliga led i den industriella produktionskedjan i Sverige och Danmark. Deras lager innehåller 10.000 artiklar. Därför har den nya e-handelsplattform blivit ett viktigt verktyg i försäljningen. På Edecos webbplats kan deras kunder numera söka direkt efter vad de efterfrågar, se lagersaldo, pris och leveranstid. Dessutom innehåller webbplatsen mycket matnyttig teknisk information som hjälper kunderna att lära sig mer om utbudet samt välja vilken produkt de ska beställa.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Vi började få fler kunder som efterfrågade en webbshop
  • Vi ville ge bättre kundservice genom att bland annat visa lagersaldo och pris i realtid
  • Vi producerade mycket trycksaker i form av kataloger och säljmaterial vilket var mycket kostsamt och inte miljövänligt

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

2. Strategiarbete

3. Organisation

Resultatet av digitaliseringen

  • Nära 20 procent av omsättningen är försäljning via webbshopen
  • Webbshopen gör samma jobb som 2-3 utesäljare hade kunnat klara av
  • Webbshopen har varit ett fantastiskt stöd i företagets etablering i Danmark
  • Webbshopen bidrar till merförsäljning då den visar hela Edecos utbud.

Tydlig kravspecifikation för design och teknik

Edecos webbshop är baserad på open source-plattformen Magento, vilken är en vanlig plattform för just e-handel. Webbshopen blir snart också tillgänglig som app i mobilen. Edeco har samarbetat med flera leverantörer i samband med digitaliseringen av verksamheten och kom med en tydlig kravspecifikation för att få det precis som de ville ha det då det gäller både design och teknik. Det har också varit viktigt för dem att inte vara bundna till en leverantör för att kunna göra ändringar i webbshopen, utan det vill de göra själva. De rent tekniska frågorna kring kopplingen mellan Edecos affärssystem M3 och webbshopen står en av leverantörerna för.

Fakta

Edeco arbetar med precisionsverktyg för skärande bearbetning till kunder inom stål, fordon- och verkstadsindustri, telecom samt medicin.

 

Läs mer om företaget

3

Webbshopen gör samma jobb som 2-3 utesäljare hade kunnat klara av

Lärdomar från projektet

  • Webbshopen kan aldrig ersätta det personliga mötet med kunden men är ett mycket viktigt verktyg
  • Webbshopen kan också användas som teknisk informationskälla, våra största kunder använder den flitigt för att finna verktyg och information och lägger sedan sin order via deras normala rutiner.
  • Tydliga kravspecifikationer för att få det precis som man ha det är viktigt vad det gäller både design och teknik.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar
Hjälp mig digitalisera!