Lovisebergs herrgård

Effektivare försäljning och marknadsföring med ny webbplats

Lovisebergs herrgård, med anor från 1700-talet, är ett småskaligt jordbruk strax söder om Sörby i Hagfors kommun. Överskottet av det som produceras säljs i gårdens restaurang, café och i produkter till försäljning, som gurkinläggningar, sweet chili och ketchup. Företaget drivs av Katrin och Jens Nordstrand, som länge hade kämpat med sociala medier. Framförallt hade företagsinformation svårt att nå ut – svaret blev att bygga en egen webbsida. Där gav ett kontaktformulär upphov till en helt ny produkt och en kanal för online-beställningar.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Skapa en samlad plats för information om företaget och produkterna
  • Skapa en landningsplats för mer livsstilsbetonade inlägg i sociala medier
  • Mindre manuellt arbete, på grund av minskat behov att ge info över telefon

Vi har jobbat med följande motorer:

3. Organisation

4. Processer

7. Kontaktytor

Resultatet av digitaliseringen

  • Har skapat en egen webbsida via Google Sites. Sidan samlar ihop all nödvändig information om företaget, som tidigare spreds via sociala medier.
  • Ett kontaktformulär gav upphov till en ny idé om ytterligare ett formulär för online-beställning av pizza, som nu till 80 procent sker via webbsidan.
  • Planerar att även göra övriga gårdsprodukter tillgängliga för beställning online, vilket ytterligare effektiviserar försäljningen.

Enkelheten och den egna kompetensen viktig

Styrkan i vår egen webbsida är att den är enkel och att jag vid behov snabbt kan göra ändringar. Hade jag inte haft den kompetensen hade sidan inte varit lika användbar. Sedan ligger det lite i vår filosofi att göra allt själva, allt ifrån bygga restaurangkök till att lära sig att laga mat. Vi trodde först att vi inte hade råd men en riktig företagswebbsida, efter stöd och rådgivning av Peter Gunnebro från Compare och Be Digital förstod vi att det var genomförbart. Och jag måste säga att jag är jäkligt nöjd med resultatet!

 

Läs mer om Be digitals rådgivning här

Fakta

Småskaligt familjejordbruk, där överskottet via restaurang, café och färdiga produkter. Odlingarna består av frilandgrönsaker, potatis, frukt, bär, växthusgrönsaker, vall och spannmål. Alla grödor odlas helt utan konstgödsel eller andra kemiska bekämpningsmedel.

Läs mer om företaget

Lärdomar från projektet

  • Vi hade en tydlig bild av hur vi skulle utveckla vår strategi i sociala medier, men byggde istället en webbsida.
  • Var ödmjuk för din egen kompetens och lyssna på råd från experter.
  • Även enkla digitaliseringsåtgärder kan ge bra resultat. Utgå från ditt eget behov.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar