Resultatet av digitaliseringen
- Vår omsättning ökade med 47 procent från år 2017 till 2018, när vi började erbjuda extra tjänster utöver själva biljettförsäljningen.
- Vi har tredubblat antalet anställda, från tio-tolv till 46 medarbetare på två år.
- Vi har blivit utsedda till DI Gasell-företag och vunnit flera andra tillväxtpriser.
- Våra kunder har får ett mer kompetent system, som hjälper dem att öka sina intäkter och jobba dynamiskt både innan, under och efter ett evenemang.
- Vi har fått större kunder och mer stabilitet.
Process och lösning
Grundarna av Tickster drev Arvikafestivalen och var inte nöjda med biljetthanteringen, som på den tiden sköttes genom Biljett Direkt via ATG-ombud. De såg stor förbättringspotential och byggde helt enkelt sitt eget biljettsystem 2007. Efter det har de förädlat och byggt på med fler funktioner allt eftersom. De har utvecklat kassasystem och bordsbokningssystem, men också gett arrangörerna möjlighet att skapa kampanjer samt ta fram försäljningsprognoser, budgetunderlag, ta ut statistik och ladda ner rapporter.
Entrébiljetterna hanteras mobilt via mobil-appen BoxPoint Mobile, som fungerar som en biljett-scanner med hjälp av telefonens kamera. Men flera andra funktioner finns också kopplade till samma system, till exempel försäljning av mat, dryck, garderob och presentkort. Konkret innebär det exempelvis att det går att köpa entrébiljett, boka plats och beställa mat på ett och samma ställe inför ett evenemang.
På Färjestads hockeymatcher kan besökarna även med hjälp av funktionen In Seat Ordering beställa mat/snacks inför periodpausen via mobilen och snabbt hämta sin beställning när pausen startat.
Arrangörerna kan med hjälp av systemet också förstå sina besökare eftersom de kan ta fram anpassade rapporter utifrån det kunden vill ha. Det kan handla om adress, ålder och kön med mera. De vet exempelvis vad de 40-åriga männen på en viss konsert köpte, vilket gör att de kan öka sin försäljning samtidigt som de kan erbjuda bättre service till kunderna.
Arrangören har också möjlighet att anpassa layouten efter sin grafiska profil. För att effektivisera kommunikationen och sprida information om kampanjer kan de även länka till webbsidor, evenemangskalendrar och sociala medier.