Har partnern erfarenhet av er bransch?
Ni som bolag har säkerligen värden och funktioner som gör er unika. Men: bolag i samma bransch differentieras med små KPIer. Det kan vara bättre servicegrad, högre kvalitet eller geografisk närhet. Dock är det sällan något av de grova penseldragen som skiljer er åt. Ni kommer garanterat att gynnas av att anlita någon med erfarenhet av liknande företag.
Det första tipset är därför att se till så att er partner har branschkunskap! Själva produkten de säljer har utvecklats med funktioner för att passa er och er bransch. Detta kan vara vinstavräkning för projektorienterade bolag, varianter för bolag inom mode, grafisk maskinplanering för tillverkande företag, för att lista några exempel. Om ni tittar på andra kunder implementatören arbetar med så är det förhoppningsvis bolag inom er bransch, som fungerar bra.
En sådan partner kommer att ha två viktiga kärnämnen:
- Tilläggslösningar och tredjepartsprodukter som passar er.
- Konsulter och experter med specifik erfarenhet av att göra vardagen lättare för kunder som er.
Konsulteamet
Nu när vi ändå nämner konsulter här ovan är det lika bra att lyfta vikten av att det fungerar mellan er. Ni kommer spendera en stor del av er vakna tid med konsulten under implementationsprojektet och det är därför viktigt att ni fungerar tillsammans. Med detta sagt är vi inga förespråkare av att detaljgranska konsulters CVn. Istället tror vi på att säkerställa att åtminstone delar av projektteamet är involverade i införsäljningsprocessen mot er som kund. Genom detta får ni möjlighet att träffas och bilda en uppfattning om personkemin. Dessutom får ni en chans att säkerställa hur överlämningen från partnerns säljteam till implementationsteamet går till. Det här är något som är oerhört viktigt för att få en enhetlig leverans från er blivande samarbetspartner.
Support och eftermarknad
Kolla noggrant över att supportorganisationen och avtalet ni skriver passar er och era förväntningar. Se till att ni betalar för det ni faktiskt kommer använda och att nivåerna på tillgänglighet och servicegrad är vad ni förväntar er.
GÅ VIDARE TILL: 7. VAD HAR VI GJORT
GÅ TILL: BE DIGITALS GUIDE TILL EN EFFEKTIV KRAVSPECIFIKATION