En vanlig föreställning är att digitalisering handlar om teknik. Faktum är att det handlar mindre om teknik och väldigt mycket om människor. Det är i organisationen – hos människorna – som det avgörs om era digitala satsningar lyckas eller inte.
Att digitalisera en verksamhet innebär i mångt och mycket att stödja och hjälpa dina medarbetare att dra nytta av de möjligheter och konkurrensfördelar som digitaliseringen ger.
TIPS ATT TÄNKA PÅ
Din verksamhets kultur bör präglas av:
- en vilja att våga testa
- att våga misslyckas
- att hänga med i en allt mer snabbrörlig tid
- att snabbt anpassa er efter nya förutsättningar som skapar konkurrensfördelar för just er verksamhet
Tillgång till rätt kompetens
- Fundera vilken kompetens din verksamhet behöver för att lyckas
- Hur du kan höja den digitala kunskapsnivån hos dina befintliga medarbetare
- En miljö som gör det möjligt att ta tillvara på digital kunskap
- Långsiktig och föränderlig plan för din kompetensförsörjning
- Kontinuerligt utveckla organisationen, såväl nya som befintliga medarbetare
Fundera över er organisationsstruktur:
- Ska er digitala satsning ligga i en ny verksamhet vid sidan av den befintliga eller vara en del av den befintliga organisationens uppgift?
- Hur ska den befintliga och den digitala verksamheten mötas?
- Hur ser ledarskapet ut?
- Digitalisering kräver ett tätt samarbete mellan olika avdelningar
- Kanske behöver vissa avdelningar rent av slås ihop?
- Se till att de olika avdelningarna drar åt samma håll och är i fas med varandra
De digitala satsningarna innebär ofta nya förhållnings- och arbetssätt som medarbetarna kanske inte är vana vid. Det är din uppgift som ledare / Det är ledarens uppgift att (?)/ att ge dina medarbetare rätt förutsättningar för att lyckas. För det krävs tydliga processer och aktiviteter som skapar ett långsiktigt värde för era kunder – som du kan läsa mer om här.