Branäsgruppen

50 procent fler förköp av liftkort tack vare användarvänlig onlinebokning

När Branäsgruppen tog fram en ny webbplats förenklade de onlinebokningen för att få ett logiskt flöde för gästen. Med användartester som utgångspunkt applicerade de ett användarvänligt gränssnitt på sitt befintliga bokningssystem. Tack var det köpte 50 procent fler av gästerna sitt liftkort i förväg och intäkterna fördelades mer jämnt över året.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Vi ville förbättra helhetsupplevelsen för våra gäster, från första kontakten till vistelsen i backarna.
  • Vi behövde en användarvänlig bokningsprocess som utgår ifrån gästens behov och förväntningar.
  • Vi ville hitta ett sätt att få ett jämnare flöde av intäkter över året för att få bättre likviditet. Tidigare hade vi inga intäkter alls mellan april och december.

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

4. Processer

7. Kontaktytor

Resultatet av digitaliseringen

  • Förbokningen av liftkort ökade med 50 procent
  • Gästerna får ett sms när utrustningen finns att hämta, eller kan få den levererad till boende
  • Istället för att stå i kö för att hyra skidor och köpa liftkort hinner gästerna åka mer skidor
  • Medarbetarna mår bättre och är mindre stressade när inte alla hämtar sin utrustning samtidigt
  • Ju fler som förbokar sig, desto lättare blir det att planera

Kunden i fokus

Vi har digitaliserat oss successivt i 15 år. Men tidigare har vi bara utgått ifrån vad som går att göra rent tekniskt. Vi har byggt på med fler funktioner utan att tänka på helheten och flödet som gästen går igenom vid bokningen. När vi kom på att vi kan utnyttja tekniken till att göra något som är snyggt och enkelt bestämde vi oss för att göra om allt och ha användaren i fokus hela vägen.

Vi började med att bygga nya hemsidor och valde WordPress som plattform. Vi tycker att det är ett flexibelt, intuitivt och kostnadseffektivt webbpubliceringsverktyg. För att integrera webben med vårt befintliga bokningssystem R360, har Advant byggt ett gränssnitt som gör att vi kan hämta uppgifter från bokningssystemet och visa dem på webben. Besökaren märker inte någon skillnad, utan upplever att de är kvar på vår webb genom hela processen.

I bokningssystemet finns möjlighet att boka allt från liftkort, skidhyra och boende. Dessutom är kassasystem och incheckning integrerat i samma system. Här får gästerna fylla i alla uppgifter som behövs, exempelvis vikt och längd, för att hyra skidor.

Vi har också valt att ha en chatt för att vara lättillgängliga för våra gäster. Den är enormt bra och vi får in allt fler frågor den vägen. Det går snabbare att prata så än via mejl och det är smidigt att guida dem på webben genom den.

Fakta

Branäsgruppen är Sveriges näst största skidanläggningskoncern med sex skidanläggningar; Branäs, Kungsberget, Vallåsen, Ulricehamn Ski Center, Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Anläggningarna är igång under vintersäsongen, men ett 30-tal medarbetare jobbar heltid året om, bland annat med att planera för att gästerna ska kunna hyra boende, skidutrustning och köpa liftkort till vintersemestern. Eftersom de bara träffar sina kunder en gång om året är kontakten i samband med bokningen mycket viktig för helhetsupplevelsen.

Läs mer om företaget

50 %

Ökning av förbokning av liftkort

Lärdomar från projektet

  • En tydlig tidsplan och tydliga mål är viktigt för att kunna följa upp och stämma av arbetet under projektet.
  • Involvera dem som ska jobba med systemen internt. Om de får vara med från början så kan de också kan ta ansvar och ha direktkontakt med leverantörer.
  • För att det ska bli så enkelt som möjligt för gästen så får vi internt acceptera lite merjobb back office och väga för- och nackdelar. Det är viktigt att kunna prioritera bort sina egna önskemål till förmån för gästupplevelsen.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar