Resultatet av digitaliseringen
- Det har lett till ett effektivare arbetsflöde där framförallt arbetsfördelningen blivit jämnare. Det är nu enklare att ändra om i planeringen.
- För kundtjänst innebär det färre missförstånd och tydligare översikt av arbetet i verkstaden.
- Kunden får direkt information om status på sin inlämnade bil via digitala skärmar och sms.
- Förbättrad marknadsföring då den digitala skärmen i försäljningshallen även kan användas för att lyfta olika kampanjer och event.
Mycket bättre kommunikation mellan kundtjänst och verkstad
Husbilslandets digitalisering bygger på ett affärssystem som ska underlätta arbetet för verkstadsarbetare och kundtjänst. Systemet heter Verendus och är särskilt utvecklat för husbilsbranschen. Det tidigare programmet som användes var främst anpassat för bilar, vilket skapat en del begränsningar. I en husbil finns många fler aspekter att ta hänsyn till då det även finns en boendedel, inte bara en motor.
I verkstaden har de satt upp en skärm med scheman där kundtjänsten kommunicerar ut det arbete som ska utföras. De som arbetar i verkstaden får en tydlig översikt av arbetet och det är enkelt att rapportera mellan verkstad och kundtjänst. Tidigare innebar detta ett arbete där medarbetarna fick gå mellan verkstad och kontor för att medla information.
Det nya systemet Verendus gör det också enkelt för säljaren att direkt lägga in kundens önskemål i ordern och verkstadsarbetarna ser klart och tydligt vilka uppgifter som ska utföras för varje specifik beställning. Kommunikationen mellan verkstadsarbetarna och kundtjänst har kraftigt förbättrats av digitaliseringen. De kan nu rapportera status för varje projekt direkt via en skärm i verkstaden och kundtjänst får alla viktiga uppdateringar.
I försäljningshallen finns också en digital skärm som visar status på kundens bil samt om bilen är redo att hämtas ut. Det skapar ett effektivare arbetsflöde som gör det enklare att kommunicera mellan verkstadsmedarbetare, kundtjänst och även underlättar för kunden som lämnat in sin bil.
Systemet är också kopplat till lagerhantering och reservdelsavdelning, vilket gör att varje gång ett nytt jobb bokas skickas en notis hit för att säkerställa att delarna finns hemma.