Micklagård

Skräddarsydda friluftskläder når ny marknad genom webbshop

Micklagård kläder designar, tillverkar och skräddarsyr kläder för jakt och friluftsliv. Kläderna har tidigare sålts genom bland annat mässor och har i många år exporterats till Österrike, Tyskland och Schweiz. För en tid sedan bestämde de sig för att istället öppna en webbshop och marknadsföra sig via sociala medier och på Google. Satsningen har varit lyckad och en ännu större marknad har öppnat sig både i Sverige och Europa.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Att hitta en större marknad.
  • Vi behövde synas mer.
  • Vi ville bli större bland friluftsintresserade.
  • Vi vill kommunicera mer med kunderna och utbilda dem.

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

4. Processer

7. Kontaktytor

Resultatet av digitaliseringen

  • Vi når ut bredare i Sverige och har nått helt nya marknader i andra länder.
  • Vi får in ordrar kontinuerligt även under lågsäsong.
  • Kunderna blir nyfikna och hör av sig för att prata om materialet, vilket ofta leder till försäljning.
  • Våra nya kunder hittar oss lätt genom Google.

Kostnadseffektiv e-handelslösning integrerad med alla vanliga betalningslösningar

Micklagård valde plattformen Textalk Webshop som e-handelslösning. Fördelarna med Textalk är att de erbjuder ett mångsidigt administrationsverktyg och kan integreras med alla de vanligaste betalningslösningarna, exempelvis Klarna, Visa, PayPal, Dibs, eller faktura. De samarbetar även med alla de logistiktjänster och affärssystem som används inom e-handelsbranschen i Skandinavien, vilket gör det till en komplett lösning. Webbshopen är utvecklad av produktionsbyrån Staffster i Karlstad.

Som komplement till webbshopen jobbar Micklagård frekvent med innehåll i sociala medier där de lyfter produkter som är aktuella utifrån säsong. De kopplar även ihop de olika kanalerna för att stärka varumärket, öka synligheten och underlätta kundresan. Som exempel visas Instagram-flödet på webbens startsida.

Fakta

Micklagård designar och tillverkar kläder i egen regi och skapar produkter efter kundens egna önskemål. Tyget är tillverkat i Sverige och användes tidigare av svenska armén. Materialet består av 80% ull och 20% rayonull (viskos) och med läderdetaljer av renskinn. Eftersom tyget är vattenavvisande, tyst, ventilerande och svårantändligt passar kläderna perfekt för friluftsliv. Micklagård är ensamägare av detta material och har i många år exporterat sina kläder till Österrike, Tyskland och Schweiz där de används för jakt och friluftsliv.

Läs mer om företaget

Lärdomar från projektet

  • I en sådan här satsning måste man vara anträffbar, ta sig tid åt sina kunder och vara personlig.
  • En webbshop medför mer arbete än vad man tror. Men är du engagerad leder det garanterat till mer försäljning.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar
Hjälp mig digitalisera!