Resultatet av digitaliseringen
- Vi sparar mycket tid både i butik och administrativt. Istället för att det tar tre dagar att hantera en beställning tar det en dag.
- Enkelheten i att göra ordern ger en bättre upplevelse för medarbetarna.
- Kunderna får våra produkter snabbare och säkrare, vi har knappt några felleveranser.
- har alltid aktuella siffror i vår databas vilket gör det lättare för oss att hålla koll på lagersaldon, värden och att lägga prognoser.
Pictura har koll på vad som säljer
Pictura har haft systemet i cirka 6 år och har gjort en rejäl digitaliseringsresa då hanteringen från början skedde helt manuellt. Order-appen är initialt utvecklad för smarta telefoner i 3G-nät med ett eget koordinatsystem som grund för att välja kund och artiklar. Syftet var att enkelt kunna få in ordrarna, helst samma dag. Då fanns de i affärssystemet och kunde skrivas ut på morgonen dagen efter, vilket gjorde att tiden för postgång kapades.
När 4G införde valde Pictura ett öppet Android-system för surfplattor, som numera används i hela Skandinavien samt i Tyskland och Frankrike. Dessa är uppkopplade mot en server i Karlstad. Förutom sin egenutvecklade app använder Pictura flera standard-appar, bland annat för statistik och frakt. Det ger säljarna en översikt av sina kundbesök och de kan planera körscheman samt se vad de sålt per kund och jämföra med tidigare siffror.
Apparna är också ett bra stöd för säljarna och butikskonsulenterna när de packar upp och fyller på Picturas diskar med produkter. I order-appen finns bilder på alla gratulationskort, vilket underlättar mycket. Det går också att se var olika motiv säljer bäst. Därför är det viktigt att alla kort ligger på en viss plats och det är något som Pictura har järnkoll på.