Pictura

Effektiv försäljning och minimalt med felleveranser tack vare app

Pictura säljer gratulationskort, presentprodukter och omslagspapper. För att underlätta administrationen kring försäljningen har de utvecklat en egen Android-app. Med hjälp av den lägger säljare och butikskonsulenter in ordrar som går direkt in i företagets affärssystem. Efter inventering av vilka kort som är på väg att ta slut matar de in en beställning i surfplattan och en plockorder skickas direkt till lagret hos Pictura i Karlstad.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • För att kunna expandera behövde vi kunna bearbeta marknaden mer tidseffektivt och underlätta administrationen för våra butikskonsulenter och säljare.
  • Initialt använde vi förtryckta blanketter som ordersedlar. De skannades sedan in av Posten, lades in i ett affärssystem och genererade utskrivna plockordrar till lagret. Vi såg behov av en effektivare arbetsgång.

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

2. Strategiarbete

5. Infrastruktur

Resultatet av digitaliseringen

  • Vi sparar mycket tid både i butik och administrativt. Istället för att det tar tre dagar att hantera en beställning tar det en dag.
  • Enkelheten i att göra ordern ger en bättre upplevelse för medarbetarna.
  • Kunderna får våra produkter snabbare och säkrare, vi har knappt några felleveranser.
  • har alltid aktuella siffror i vår databas vilket gör det lättare för oss att hålla koll på lagersaldon, värden och att lägga prognoser.

Pictura har koll på vad som säljer

Pictura har haft systemet i cirka 6 år och har gjort en rejäl digitaliseringsresa då hanteringen från början skedde helt manuellt. Order-appen är initialt utvecklad för smarta telefoner i 3G-nät med ett eget koordinatsystem som grund för att välja kund och artiklar. Syftet var att enkelt kunna få in ordrarna, helst samma dag. Då fanns de i affärssystemet och kunde skrivas ut på morgonen dagen efter, vilket gjorde att tiden för postgång kapades.

När 4G införde valde Pictura ett öppet Android-system för surfplattor, som numera används i hela Skandinavien samt i Tyskland och Frankrike. Dessa är uppkopplade mot en server i Karlstad. Förutom sin egenutvecklade app använder Pictura flera standard-appar, bland annat för statistik och frakt. Det ger säljarna en översikt av sina kundbesök och de kan planera körscheman samt se vad de sålt per kund och jämföra med tidigare siffror.

Apparna är också ett bra stöd för säljarna och butikskonsulenterna när de packar upp och fyller på Picturas diskar med produkter. I order-appen finns bilder på alla gratulationskort, vilket underlättar mycket. Det går också att se var olika motiv säljer bäst. Därför är det viktigt att alla kort ligger på en viss plats och det är något som Pictura har järnkoll på.

Fakta

Pictura är Skandinaviens största leverantör av gratulationskort till detaljhandeln. De erbjuder ett komplett sortiment av gratulationskort, presentprodukter och omslagspapper. Företaget grundades 1969 och finns idag representerat i sex länder genom systerbolag och i ytterligare sju länder genom delägda bolag.

Läs mer om företaget

Lärdomar från projektet

  • Det är en utmaning att lära alla medarbetare att använda nya verktyg – det krävs tålamod att genomföra förändringar och det gäller att börja på en enkel nivå.
  • När personalen ser mervärdet går det ganska snabbt för alla att ta till sig nya saker.
  • Gör det så enkelt som möjligt, det är viktigare än att det ser flashigt ut.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar