Tickster

Alla tjänster samlade på ett ställe underlättar kundens digitala resa och effektiviserar för arrangören

Tickster säljer flera miljoner biljetter online för tusentals arrangörer i hela Skandinavien. Några exempel är Färjestad, HV71, Skid-VM i Falun, Vasaloppet och många av de stora nattklubbarna, som Debaser i Stockholm och Pustervik i Göteborg. Tjänsten startades 2007, men sedan ett par år tillbaka har de lagt till många ytterligare funktioner för att generera merförsäljning. Arrangörerna kan hantera försäljning, kampanjer, insläpp, ekonomi och support i samma plattform – allt för att underlätta och skapa mervärden för sina kunder. Exempelvis finns system för kassa och bordsbokning integrerade, vilket gör att besökarna när de köper en biljett även kan boka bord och beställa mat.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Vi såg att saker kunde göras mycket bättre och gillar att utmana oss själva och ständigt hitta på nya funktioner.
  • Vi ville göra det enkelt, smidigt och inte minst roligt att köpa biljetter. Vi får en kick av att få saker att fungera så bra som möjligt.
  • Vi drivs av att göra kundernas vardag bättre och bidra till att öka deras lönsamhet.

Vi har jobbat med följande motorer:

1. Vision, misson och värderingar

2. Strategiarbete

6. Data & analys

Resultatet av digitaliseringen

  • Vår omsättning ökade med 47 procent från år 2017 till 2018, när vi började erbjuda extra tjänster utöver själva biljettförsäljningen.
  • Vi har tredubblat antalet anställda, från tio-tolv till 46 medarbetare på två år.
  • Vi har blivit utsedda till DI Gasell-företag och vunnit flera andra tillväxtpriser.
  • Våra kunder har får ett mer kompetent system, som hjälper dem att öka sina intäkter och jobba dynamiskt både innan, under och efter ett evenemang.
  • Vi har fått större kunder och mer stabilitet.

Process och lösning

Grundarna av Tickster drev Arvikafestivalen och var inte nöjda med biljetthanteringen, som på den tiden sköttes genom Biljett Direkt via ATG-ombud. De såg stor förbättringspotential och byggde helt enkelt sitt eget biljettsystem 2007. Efter det har de förädlat och byggt på med fler funktioner allt eftersom. De har utvecklat kassasystem och bordsbokningssystem, men också gett arrangörerna möjlighet att skapa kampanjer samt ta fram försäljningsprognoser, budgetunderlag, ta ut statistik och ladda ner rapporter.

Entrébiljetterna hanteras mobilt via mobil-appen BoxPoint Mobile, som fungerar som en biljett-scanner med hjälp av telefonens kamera. Men flera andra funktioner finns också kopplade till samma system, till exempel försäljning av mat, dryck, garderob och presentkort. Konkret innebär det exempelvis att det går att köpa entrébiljett, boka plats och beställa mat på ett och samma ställe inför ett evenemang.

På Färjestads hockeymatcher kan besökarna även med hjälp av funktionen In Seat Ordering beställa mat/snacks inför periodpausen via mobilen och snabbt hämta sin beställning när pausen startat.

Arrangörerna kan med hjälp av systemet också förstå sina besökare eftersom de kan ta fram anpassade rapporter utifrån det kunden vill ha. Det kan handla om adress, ålder och kön med mera. De vet exempelvis vad de 40-åriga männen på en viss konsert köpte, vilket gör att de kan öka sin försäljning samtidigt som de kan erbjuda bättre service till kunderna.

Arrangören har också möjlighet att anpassa layouten efter sin grafiska profil. För att effektivisera kommunikationen och sprida information om kampanjer kan de även länka till webbsidor, evenemangskalendrar och sociala medier.

Fakta

Tickster, som har sitt säte i Arvika, driver Sveriges största biljettsystem. De sålde drygt 5 miljoner biljetter 2018 och systemet används av fler än 2 600 arrangörer runtom i Skandinavien. De lanserade sitt biljettsystem 2007 med målet att göra det enkelt, smidigt och inte minst roligt att köpa biljetter. Idag har de 48 anställda fördelade på två orter, dels i Arvika där de har sitt huvudkontor, dels i Göteborg.

Grundarna var med och startade Arvikafestivalen 1992. De tyckte då att de biljettsystem som fanns på marknaden var omoderna. Alla tilläggstjänster kostade dessutom pengar och då ville de bygga ett eget system. Från början verkade de främst inom festivalsegmentet, men nu har de fått kunder och uppdrag inom alla möjliga branscher, till exempel inom sportarrangemang.

Läs mer om företaget

5 miljoner

Så många biljetter säljs online varje år.

25

Antal anställda utvecklare.

47%

Omsättning ökade med 47 procent från år 2017 till 2018, vilket var det första året Tickster började erbjuda extra tjänster utöver själva biljettförsäljningen.

Lärdomar från projektet

  • Det gäller att hänga med i utvecklingen och hela tiden se vilka behov kunderna har för att ständigt förbättra tjänsten.
  • Det är svårt att sprida information om nya tjänster till alla kunder. Vi letar fortfarande efter det optimala sättet att nå dem där de befinner sig.
  • Det är viktigt att skapa förutsättningar för en bra arbetsmiljö i takt med att företaget växer. Det blev en stor skillnad för oss att få ett riktigt kontor.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar