Resultatet av digitaliseringen
- Risken för driftsstopp har minskat eftersom kunderna har ordning och reda på alla valsar.
- Tribase ger en känsla av trygghet eftersom kunderna kan ha koll på vilka valsar som renoverats och vilka som är driftklara.
- Triton Valsteknik får koll på vilka lagningar som gjorts och vet om en alternativ lagning kan funka, eller om det redan gjorts en gång.
- I nästa version av Tribase kommer man kunna se hur stor avvikelse valsen har jämfört med original, exempelvis om den blivit slipad för många gånger och måste regummeras.
Databasen är ständigt tillgänglig och kan användas i alla typer av webbläsare
Triton Valsteknik har byggt en egen plattform för databasen och placerat den i molnet, där den är ständigt tillgänglig och kan användas i alla typer av webbläsare. Kunderna kan logga in och spara all information om en vals, när den blivit renoverad, lagad, eller utbytt. Det går även att markera händelser som ligger utöver det vanliga. Tack vare det kan de generera en lista över vilka valsar som behöver renoveras och hitta orsaker som påverkar valsens livstid. De kan exempelvis se om ovanligt kort driftstid beror på själva valsen eller på den position som valsen befinner sig på.
Valsar ingår i en produktionscykel där de används i maskiner, men också passerar exempelvis en verkstad, ett förråd, eller ett lagringsutrymme. I Tribase syns det exakt vilken position en vals befinner sig på eftersom kunderna kan skapa virtuella förrådspositioner. Genom att hålla ordning på position, valsnummer och material kan de enkelt flytta valsen mellan olika punkter. Det finns också en koppling mellan valsen och dess leverantör.
När Triton Valsteknik får in en vals kan de se all historik genom att logga in i kundens register och använda det som underlag för beslut kring hur de ska renovera valsen.