Triton Valsteknik

Digitalt register ger stenkoll på status för alla valsar och minskar risken för driftstopp

Triton Valsteknik har byggt en digital och molnbaserad databas (Tribase) där de själva och kunderna kan logga all data om valsar. Tack vare det sparas all historik om när valsarna blivit reparerade, lagade eller utbytta. Det gör det enkelt att avgöra när en vals behöver lagas eller bytas ut och minskar risken för driftstopp. Systemet gör det även möjligt för kunderna att skapa virtuella förrådspositioner som visar var i produktionskedjan en vals befinner sig.

Vad som motiverade oss till digitalisering

  • Tidigare fick vi leta i gamla ordrar för att ta reda på historiken om en vals. Oftast fanns all information i ett Excelark lokalt på en dator.
  • Vi behövde en koppling mellan valsens material och dess tid i olika positioner för att veta hur mycket driftstid vi får ut på ett nytt material.
  • Vi såg att vi skulle kunna effektivisera arbetet mycket och på så vis minimera risken för driftstopp.
  • Slutkunder ställer högre krav på kontroll nu än tidigare och därför behövdes ett system som säkerställer detta.

Vi har jobbat med följande motorer:

2. Strategiarbete

4. Processer

5. Infrastruktur

Resultatet av digitaliseringen

  • Risken för driftsstopp har minskat eftersom kunderna har ordning och reda på alla valsar.
  • Tribase ger en känsla av trygghet eftersom kunderna kan ha koll på vilka valsar som renoverats och vilka som är driftklara.
  • Triton Valsteknik får koll på vilka lagningar som gjorts och vet om en alternativ lagning kan funka, eller om det redan gjorts en gång.
  • I nästa version av Tribase kommer man kunna se hur stor avvikelse valsen har jämfört med original, exempelvis om den blivit slipad för många gånger och måste regummeras.

Databasen är ständigt tillgänglig och kan användas i alla typer av webbläsare

Triton Valsteknik har byggt en egen plattform för databasen och placerat den i molnet, där den är ständigt tillgänglig och kan användas i alla typer av webbläsare. Kunderna kan logga in och spara all information om en vals, när den blivit renoverad, lagad, eller utbytt. Det går även att markera händelser som ligger utöver det vanliga. Tack vare det kan de generera en lista över vilka valsar som behöver renoveras och hitta orsaker som påverkar valsens livstid. De kan exempelvis se om ovanligt kort driftstid beror på själva valsen eller på den position som valsen befinner sig på.

Valsar ingår i en produktionscykel där de används i maskiner, men också passerar exempelvis en verkstad, ett förråd, eller ett lagringsutrymme. I Tribase syns det exakt vilken position en vals befinner sig på eftersom kunderna kan skapa virtuella förrådspositioner. Genom att hålla ordning på position, valsnummer och material kan de enkelt flytta valsen mellan olika punkter. Det finns också en koppling mellan valsen och dess leverantör.

När Triton Valsteknik får in en vals kan de se all historik genom att logga in i kundens register och använda det som underlag för beslut kring hur de ska renovera valsen.

Fakta

Triton Valsteknik utför all typ av service på valsar inom industrin. De renoverar, regummerar, balanserar och belägger valsarna med olika typer av ytskikt med mera. Valsar är nyckelutrustning inom exempelvis pappers- och stålindustrin, men används inom de flesta branscher som till exempel transportband, pappersbanor, plastfilm, tyg och stålplåt.

Läs mer om företaget

Lärdomar från projektet

  • Tänk inte igenom det hela innan ni börjar för då kommer ni aldrig våga starta.
  • Se till att ha bra kontakter, utnyttja ditt nätverk för att få experthjälp och satsa på samarbeten.

Är ditt företag redo för nästa steg?

Vi guidar ditt företag genom den digitala resan!

Vill du veta mer om de 9 digitaliseringsmotorerna och testa din digitala mognad?

Starta digitaliseringsguiden

Be digital hjälper dig att hitta rätt leverantör

När du vet vilka områden ditt företag ska fokusera på är det dags att matcha dig med rätt företag.

Gå till matchningstjänsten
Skip to toolbar
Hitta digital kompetens!